Obowiązek zgłoszenia do GIODO

W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej w Internecie, bardzo ważną kwestią jest zgłoszenie przetwarzania danych osobowych w Generalnym Inspektoracie Ochrony Danych Osobowych (GIODO).

Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych definiuje zbiór danych jako każdy posiadający strukturę zestaw danych o charakterze osobowym, dostępnych według określonych kryteriów, niezależnie od tego, czy zestaw ten jest rozproszony lub podzielony funkcjonalnie.

Zgodnie z art. 31 ustawy o ochronie danych osobowych, w sytuacjach kiedy dane przetwarzane są w pewnym zakresie poza systemem Administratora Danych, Administrator Danych może powierzyć innemu podmiotowi przetwarzanie ich w drodze umowy zawartej w formie pisemnej.

GIODO w 3 krokach

  1. Oceń czy prowadzona przez Ciebie działalność wymaga rejestracji zbioru danych osobowych. Przykładowo jeśli:

    • wysyłasz mailingi,
    • przeprowadzasz konkursy,
    • posiadasz sklep internetowy,
    • zbierasz dane w jakikolwiek inny sposób,

    powinieneś zarejestrować swoją bazę danych w GIODO. Jeśli masz wątpliwości zajrzyj na stronę http://www.giodo.gov.pl/330/j/pl/.

  2. Zakup usługę w homecloud.pl i wystąp o przesłanie wzoru umowy o powierzeniu przetwarzania danych osobowych. Zamówienie możesz złożyć:

    • kontaktując się z Biurem Obsługi Klienta homecloud.pl pod numerem telefonu (+48) 22 460 55 60,
    • poprzez formularz kontaktowy znajdujący się na stronie homecloud.pl,
    • w CP Panelu.

    Umowa zamówiona – co dalej?

    • po otrzymaniu zlecenia, przygotujemy i prześlemy elektroniczną wersję umowy na Twój adres email podany w systemie jako kontaktowy,
    • w przesłanej wiadomości zostaniesz poproszony o wydrukowanie i podpisanie umowy w dwóch egzemplarzach, a następnie o ich przesłanie na adres naszej siedziby,
    • po otrzymaniu korespondencji, umowa zostanie podpisana po naszej stronie, a jeden egzemplarz odesłany do Ciebie.
  3. Ostatni krok – zarejestruj zbiór danych osobowych w GIODO. Z uwagi na fakt zawarcia umowy powierzenia przetwarzania danych, w części E zgłoszenia powinny zostać określone Twoje własne zabezpieczenia techniczne. Pod tym pojęciem rozumiemy zabezpieczenia jakie zostały ustanowione w miejscu z którego następuje połączenie ze zgłaszaną bazą danych. Np. instalacja drzwi antywłamaniowych do pomieszczenia w którym znajdują się urządzenia dostępowe czy całodobowy monitoring budynku oraz pomieszczeń w nim znajdujących się.

To już wszystko! Możesz rozpocząć swoją działalność 🙂

Coś pominęliśmy? Po szczegóły zapraszamy na stronę http://www.giodo.gov.pl.