Weryfikacja dysków w serwerze dedykowanym

Dzierżawiąc serwer dedykowany, należy pamiętać nie tylko o prawidłowym zabezpieczeniu systemowo-aplikacyjnym, ale również o weryfikacji sprzętu, z którego korzystamy.
Poniżej znajdziesz informacje jak sprawdzić, czy dysk działa poprawnie i czy jest prawidłowo spięty w RAID.

SPIS TREŚCI

Smartmontools (linia serwerów dedykowanych Easy) – Software RAID

Pakiet smartmontools to dwa programy smartctl i smartd działające w środowisku systemów operacyjnych Linux, FreeBSD, NetBSD, Solaris oraz Microsoft Windows.

  • smartctl — narzędzie do konfiguracji, uruchamiania testów i odczytywania z dysku informacji o jego stanie
  • smartd — odpowiada za monitorowanie dysku
  1. Instalacja smartmontools
    • Dla OS Centos wpisujemy:
      # sudo apt-get install smartmontools
      
    • Dla OS Debian/Ubuntu wpisujemy:
      # apt-get install smartmontools
      
    • Dla OS Archlinux wpisujemy:
      # pacman -S smartmontools
      
  2. Sprawdzenie dysku i jego numeru seryjnego
  3. Serwery dedykowane z linii Easy posiadają 2 takie same dyski. Każdy z nich należy sprawdzić oddzielną komendą określającą z odpowiednim oznaczeniem dysku (sda, sdb). Poprawnie działające dyski powinny być oznaczone jako PASSED.

    Przykład prawidłowo działających dysków:

    # smartctl -x /dev/sda | grep "Model\|Serial\|test result" 
    Device Model:     WDC  WUH721414ALE6L4 
    Serial Number:    9LJ78VRG 
    SMART overall-health self-assessment test result: PASSED 
    
    # smartctl -x /dev/sdb | grep "Model\|Serial\|test result" 
    Device Model:     WDC  WUH721414ALE6L4 
    Serial Number:    9MHT3S7J 
    SMART overall-health self-assessment test result: PASSED
    

    Przykład uszkodzonego dysków:

    === START OF READ SMART DATA SECTION === 
    SMART overall-health self-assessment test result: FAILED! 
    Drive failure expected in less than 24 hours. SAVE ALL DATA. 
    See vendor-specific Attribute list for failed Attributes. 
    
  4. mdadm — to narzędzie linuksowe służące do zarządzania i monitorowania programowych urządzeń RAID
  5. # cat /proc/mdstat 
    
    Personalities : [linear] [raid0] [raid1] [raid10] 
    md1 : active raid1 sda3[0] sdb3[2](F) 
    10485696 blocks [2/1] [U_] 
    
    md2 : active raid1 sda4[0] sdb4[2](F) 
    717893568 blocks [2/1] [U_] 
    
    md0 : active raid1 sda2[0] sdb2[2](F) 
    4192192 blocks [2/1] [U_] 
    

    W powyższym przykładzie są trzy pary partycje. Przy prawidłowo skonfigurowanym RAID, stan przy każdej z par powinien mieć oznaczenie: [UU].
    Oznaczenie [U_] (podłoga _) oraz (F) od Failed oznacza, że dyski nie pracują w konfiguracji RAID.

Jeżeli oba narzędzia (smartctl i mdstat) pokazują błąd, oznacza to uszkodzenie dysku i należy go wymienić.

Broadcom (linia serwerów dedykowanych Pro) – Hardware RAID

Przy kontrolerze sprzętowym LSI — używamy polecenia storcli — należy je pobrać ze strony Broadcom (opis instalacji znajduje się w pobranym pliku ZIP):

Przykład prawidłowo działających dysków:

# storcli /c0 show 
---------------------------------------------------------------------------- 
EID:Slt DID State DG Size Intf Med SED PI SeSz Model Sp 
---------------------------------------------------------------------------- 
252:0 1 Onln 0 446.103 GB SATA SSD N N 512B INTEL SSDSC2KW480H6 U 
252:1 0 Onln 0 446.103 GB SATA SSD N N 512B INTEL SSDSC2KW480H6 U 
---------------------------------------------------------------------------- 

Przykład uszkodzonego dysków:

# storcli /c0 show 
---------------------------------------------------------------------------- 
EID:Slt DID State DG Size Intf Med SED PI SeSz Model Sp 
---------------------------------------------------------------------------- 
252:0 7 Failed 0  465.25 GB SATA HDD N N  512B WDC WD5003ABYX-01WERA1 U -  
252:1 6 Failed 1  465.25 GB SATA HDD N N  512B WDC WD5003ABYX-01WERA1 U -
---------------------------------------------------------------------------- 

Jak zgłosić uszkodzenie dysku i jego wyminę?

  1. Prześlij nam mailowo otrzymane wyniki.
  2. Skontaktujemy się z Tobą, aby ustalić termin wyłączenia serwera i wymiany dysku/-ów.
  3. Po wymianie dysku możesz odbudować RAID samodzielnie lub skorzystać z nasze pomocy Premium Support.
  • Czy artykuł był pomocny?
  • TAK   Nie